Uimaopetusta on kaikenikäisille

Teksti: Seija Niinistö-Samela
Kuva: Lehtikuva / Markku Ulander
Uutinen julkaistu: 19.06.2024

Suomessa uiminen on tarpeellinen kansalaistaito, joka kaikkien tulisi opetella. Suomessa on runsaasti järviä ja jokia. Lisäksi merenrantaa on paljon.

Ihmiset viettävät kesällä paljon aikaa veden äärellä. Vedestä ja veden äärellä olemisesta voi nauttia turvallisesti, kun osaa uida.

Uimakoulussa voi opetella uinnin alkeita

Lapset saavat jonkin verran uimaopetusta koulujen liikuntatunneilla. Lisäksi kaikenikäisille on uimakouluja, joissa on mahdollisuus opetella uimaan.

Uimakouluja ja kursseja järjestävät esimerkiksi useat uimaseurat ja yksityiset yritykset. Oman kotikunnan sivuilta löytyy tietoa lähimmistä uimahalleista ja mahdollisista kursseista.

Uimakouluja pidetään uimahalleissa ja kesällä myös uimarannoilla.

Alkeiskurssi sopii henkilölle, jolta uimataito puuttuu kokonaan. Kurssilla totutellaan vedessä olemiseen ja opetellaan uimisen alkeita ja esimerkiksi vedessä kellumista ja sukeltamista. Uimaan oppiminen vaatii aikaa ja harjoittelua.

Jatkokurssilla on mahdollisuus tutustua eri uintilajeihin, kuten rinta- ja selkäuintiin. Opettajan ohjauksessa voi harjoitella uintilajien tekniikkaa.

Kun osallistut uinnin opetukseen, tarvitset uima-asun, pyyhkeen ja uimalasit. Sovita uimalaseja ennen ostamista.

Uinti on terveellistä liikuntaa

Uimisella on monia hyvää tekeviä vaikutuksia. Se on lempeää liikuntaa nivelille. Uiminen sopii esimerkiksi laihduttajalle. Säännöllinen uiminen vahvistaa muun muassa käsien ja jalkojen lihaksia. Uiminen saattaa myös vähentää stressiä ja ahdistusta.

Uinnin ohjausta erityisryhmille

Suomessa on myös erityisuinnin ohjausta niille, jotka tarvitsevat tukea tai avustajan uintiharrastukseen.

Erityisuintiin voi tutustua Suomen uimaopetuksen ja hengenpelastusliiton sivuilla www.suh.fi.

Lisää tietoa uinnin opetuksesta: www.uimaliitto.fi.

Ihmisiä uimassa hellepäivänä Vantaan Kuusijärvellä.

Yksi kommentti artikkeliin ”Uimaopetusta on kaikenikäisille”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)