Korkeasaaren karhut nukkuivat tänä talvena lyhyet talviunet. 23- ja 18-vuotiaat naaraskarhut nukkuivat yhteensä kuusi viikkoa. Karhut heräsivät ensimmäisen kerran jo joulukuun alussa, mutta jatkoivat helmikuussa unia. Edellisenä talvena karhut nukkuivat yli kolme kuukautta.
– Emme tiedä, miksi karhut nukkuivat tänä talvena lyhyemmät talviunet. Karhut olivat koko talven hyvin väsyneitä. Annoimme niille talvella marjoja, kun ne heräsivät kesken talviunien. Karhut syövät marjoja syksyllä, kun ne tankkaavat talviunille. Annoimme karhuille keskitalvella myös lisää pesämateriaalia. Ne veivät kaiken talvipesään, kertoo Susan Nuurtila. Hän on Korkeasaaren eläintenhoitaja.
Karhut vaikuttavat nyt innostuneilta, kun aurinko paistaa pitkän ja pimeän talven jälkeen. Karhut ovat nälkäisiä, kun ne heräävät talviunilta. Aluksi karhut saavat kuitenkin ainoastaan kevyttä ravintoa.
yksittäinen sana (talviunirytmiä.) on jäänyt tekstiin
Hyvä huomio, kiitos korjataan!
Toimitus