Tulivuori purkautuu Islannin lounaisosassa Reykjanesin niemimaalla. Purjaus alkoi maanantaina Grindavikin kaupungin pohjoispuolella.
Suomen Geologian tutkimuskeskuksen eli GTK:n tutkija Paavo Nikkola sanoo, että Islannin purkaus on niin sanottu rakopurkaus. Purkauksessa maahan avautui aukko, josta tulee laavaa eli sulaa kiveä. Maan pinnalle muodostuu laajoja laavakenttiä. Rako voi olla jopa neljä kilometriä pitkä.
Grindavikin alueelle on julistettu hätätila. Viranomaisten mukaan ihmiset eivät ole vaarassa. Tulivuori sijaitsee Reykjavíkin lentokentän eli Keflavíkin lähellä. Lentokenttä on yhä auki. Lennot ovat kuitenkin myöhässä.
Vuonna 2010 tulivuoren purkaus Islannissa sekoitti koko Euroopan lentoliikenteen.
