Uutisissa painottuvat järkyttävät ja kauheat asiat: sodat, murhat, kidutukset, tuhotyöt, ja viattomien ihmisten kuolemat. Myöskään korona-ajasta ei ole kovin pitkä aika.
Maailma saattaa tuntua uutisten perusteella pelottavalta ja vaaralliselta paikalta. Jatkuvat huonot uutiset masentavat.
Psykologi Juho Mertanen sanoi Ylen haastattelussa, että jatkuvat huonot uutiset rasittavat mieltä. Varsinkin, kun huonot uutiset eivät lopu koskaan. Meille saattaa tulla tunne, että mihinkään ei voi vaikuttaa.
Tämä ei ole onneksi koko totuus. Maailmassa on edelleen paljon hyvää ja kaunista. Mertanen suosittelee, katsomaan välillä lähelle ja löytämään arkiset hyvät asiat. Sitä suosittelen minäkin.
Valoa ja rakkautta marraskuuhun!
Kirjoittaja on Selkosanomien ja Lätta bladetin päätoimittaja.