Vaaleissa valittiin aluevaltuustot uusille hyvinvointialueille. Aluevaltuustoja on yhteensä 21.
Aluevaltuustot päättävät sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimesta. Nämä tehtävät siirtyvät kunnilta hyvinvointialueille.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistusta eli sote-uudistusta suunniteltiin pitkään ja hartaasti. Päättäjien ja äänestäjien usko alkoi välillä jo loppua.
Vielä ei kuitenkaan kannata juhlia. Nyt on vasta päätetty siitä, että sote-uudistus pannaan toimeen.
Seuraavaksi uusien aluevaltuustojen tehtävänä on päätösten tekeminen. Hyvinvointialueiden päättäjät tekevät ratkaisut siitä, miten palvelut tulevaisuudessa järjestetään.
Sote-uudistuksen tavoite on, että kaikki ihmiset saavat yhtä hyvää hoitoa eri puolilla Suomea. Tämä on hieno tavoite.
Toivotan teille kaikille mukavaa kevättalvea!