Kesäaika alkaa sunnuntaina Arki 27.03.2026 Kuuntele uutinen Kesäaika alkaa sunnuntaina Kesäaika alkaa sunnuntaina 29. maaliskuuta. Kesäaika tarkoittaa, että kellonaikaa käännetään tunti eteenpäin. Muista siis tarkistaa sunnuntaina, että kellosi näyttävät ajan oikein! Kesäaikaan siirrytään Suomessa ja muissa Euroopan unionin maissa. Kesäaika päättyy lokakuun lopussa.
Valo virkistää ja väsyttää Arki 26.03.2026 Kuuntele uutinen Valo virkistää ja väsyttää Valo vaikuttaa meihin ihmisiin ja aivoihimme. Valo vaikuttaa esimerkiksi mielialaan ja nukkumiseen. Keväällä valon määrä lisääntyy ja päivät pitenevät. Keväällä ja kesällä monet ihmiset piristyvät ja haluavat liikkua enemmän tai tavata kavereitaan. Valoisuus voi auttaa heräämään aamulla, mutta se voi myös haitata nukahtamista illalla. Kun peität … Lue lisää artikkelista
Punkit ovat heränneet eloon luonnossa Arki 24.03.2026 Kuuntele uutinen Punkit ovat heränneet eloon luonnossa Punkki eli puutiainen elää metsässä ja ruohikossa. Punkki tarttuu ihoon ja imee verta ihmisistä ja eläimistä. Punkki voi tartuttaa vakavan taudin, kuten puutiaisaivotulehduksen tai borrelioosin. Voit suojautua puutiaisaivotulehdukselta, kun otat rokotteen sitä vastaan. Borrelioosia vastaan ei ole rokotetta, mutta tautia voi hoitaa antibiootilla. Muista siis … Lue lisää artikkelista
Lukupiirissä jutellaan kirjoista Arki 23.03.2026 Kuuntele uutinen Lukupiirissä jutellaan kirjoista Monet suomalaiset tykkäävät lukea kirjoja. Monet haluavat lukea ja jutella kirjoista yhdessä. Joissakin lukupiireissä jutellaan sellaisesta kirjasta, jonka kaikki lukevat. Hiljaisessa lukupiirissä ihmiset lukevat eri kirjoja ja kertovat niistä sitten toisille. Joissakin lukupiireissä luetaan selkokielisiä kirjoja. Lukupiiristä voi saada myös uusia ystäviä, jotka tykkäävät lukemisesta.
Hyviä välipaloja marjoista Arki 13.03.2026 Kuuntele uutinen Hyviä välipaloja marjoista Marjat ovat maukkaita ja terveellisiä. Voit käyttää marjoja piirakassa, puurossa ja jugurtin kanssa. Saat myös hyvän jälkiruuan jugurtista ja marjakiisselistä.
Jokainen tarvitsee ystäviä Arki 13.02.2026 Kuuntele uutinen Jokainen tarvitsee ystäviä Ystävänpäivää vietetään 14. helmikuuta. Ystävänpäivä muistuttaa meitä tärkeästä asiasta, ystävyydestä. Jokainen tarvitsee ystäviä. Ystävään voi luottaa ja ystävä auttaa. Ystävälle voi kertoa ilot ja surut. Ystävän kanssa voi olla eri mieltä ja riidellä joskus. Mutta ystävälle ei saa olla ilkeä. Pidetään huolta ystävistä vuoden jokaisena päivänä! Uutinen … Lue lisää artikkelista
Laskiaisena syödään laskiaispullia Arki 13.02.2026 Kuuntele uutinen Laskiaisena syödään laskiaispullia Laskiainen on iloinen tapahtuma talvella. Silloin lasketaan mäkeä pulkalla, kelkalla tai liukurilla. Pulkkamäen jälkeen syödään laskiaispullia. Laskiaispullat tehdään tavallisista pullista. Pullan sisään laitetaan kermavaahtoa ja hilloa tai mantelimassaa.
Valaat ääntelevät paljon Arki 20.01.2026 Kuuntele uutinen Valaat ääntelevät paljon Valas on nisäkäs, joka asuu meressä. Maailmassa on noin 90 erilaista valaslajia. Kaikki valaat ääntelevät paljon, mutta ryhävalas on taitavin ääntelemään. Ryhävalaan ääntely kuulostaa ihmisten mielestä laululta tai kummitukselta. Ryhävalaita elää valtamerissä joka puolella maailmaa. Kesällä ryhävalaat ovat pohjoisilla merialueilla, esimerkiksi Grönlannin rannikolla.