Mielenosoituksia Venäjällä

Mielenosoituksia Venäjällä Venäläinen poliitikko Aleksej Navalnyi vastustaa Venäjän presidentti Vladimir Putinin tekemiä päätöksiä. Navalnyin mielestä kansalaisten täytyy voida ilmaista mielipiteensä ja äänestää päätöksistä. Poliisi otti kiinni Navalnyin ja laittoi vankilaan. Monien venäläisten mielestä vangitseminen on väärin, ja he osoittavat nyt mieltään. Poliisi käytti kovia otteita ja pidätti mielenosoittajia. Suomen presidentti … Lue lisää artikkelista

Laskettelusta tuli suosittu harrastus

Laskettelusta tuli suosittu harrastus Luminen talvi innostaa ihmisiä hiihtämään ja laskettelemaan. Koronapandemian takia suomalaiset matkustavat nyt Lapin hiihtokeskuksiin eivätkä ulkomaille. Hiihtokeskuksissa on paljon laskettelijoita ja lautailijoita. Ihmiset jonottavat hisseille ja hiihtokouluihin. Monet aikuiset ovat lasketelleet joskus aikaisemmin ja aloittavat laskettelun nyt uudestaan. Monelle laskettelusta on tullut uusi harrastus.

Saamelaisten kansallispäivä on 6. helmikuuta

Saamelaisten kansallispäivä on 6. helmikuuta Suomessa asuu 10 000 saamelaista. Saamelaisilla on omat kielet ja kulttuuri. Saamelaisia on asunut Pohjois-Lapissa eli Saamenmaalla jo kauan sitten. Saamenmaalla on aina hoidettu poroja. Johanna Alatorvinen on kotoisin Saamenmaalta, Inarista. Hän opiskeli Etelä-Suomessa. Opiskelujen jälkeen hän palasi takaisin Inariin. Johanna Alatorvinen on töissä Saamelaiskäräjillä. … Lue lisää artikkelista

Koronaviruksen muunnokset leviävät Suomessa

Koronaviruksen muunnokset leviävät Suomessa Koronavirus on muuttunut, eli siitä on tullut uusia muotoja, muunnoksia. Uudet muunnokset leviävät nyt Suomessa. Pääministeri Sanna Marin sanoo, että Suomessa tarvitaan ehkä lisää rajoituksia. Marinia huolestuttaa, kun monet ihmiset käyvät ravintoloissa ja matkustavat suurissa joukoissa. Suurissa joukoissa virukset leviävät moniin ihmisiin. Meidän jokaisen täytyy nyt … Lue lisää artikkelista

Talvella kannattaa ulkoilla

Talvella kannattaa ulkoilla Liikunta luonnossa tekee hyvää ihmiselle myös talvella. Talvella voi luistella, hiihtää tai tehdä kävelylenkkejä. Silloin voi myös tehdä lumitöitä, rakentaa lumiukkoja tai laskea mäkeä pulkalla. Talvella täytyy vaan muistaa pukea lämpimät vaatteet. Hyviä ulkoiluvaatteita ovat lämmin kerrasto, toppavaatteet, talvikengät, pipo, lapaset ja kaulaliina. Muista myös varoa heikkoja … Lue lisää artikkelista