Koulun täytyy olla turvallinen paikka

Koulun täytyy olla turvallinen paikka jokaiselle Joka syksy kouluissa julistetaan koulurauha. Koulurauhan julistus muistuttaa, että koulun täytyy olla turvallinen paikka jokaiselle. Kaikki ihmiset ovat samanarvoisia ja yhtä tärkeitä. Ketään ei saa jättää porukan ulkopuolelle, kiusata eikä lyödä tai satuttaa. Koulussa täytyy voida opiskella yhdessä ja auttaa, jos joku tarvitsee apua. … Lue lisää artikkelista

Syksyllä kannattaa kerätä sieniä

Syksyllä kannattaa kerätä sieniä Sienet kasvavat parhaiten, kun on sateista ja viileää. Siksi sieniä löytyy paljon syksyllä. Sieniä kannattaa syödä, niissä on esimerkiksi D- ja B-vitamiinejä. Sienistä voi tehdä kastikkeen, keiton tai suolaisen piirakan. Sieniä voi myös pakastaa. Varo myrkyllisiä sieniä, esimerkiksi kärpässieniä. Kerää vain sellaiset sienet, jotka tunnet ja … Lue lisää artikkelista

Ronja Pahaoja ja Lionel Messi samassa joukkueessa

Ronja Pahaoja ja Lionel Messi samassa joukkueessa Entinen yleisurheilija Ronja Pahaoja ja argentiinalainen jalkapalloilija Lionel Messi ovat samassa hyväntekeväisyysjoukkueessa. He haluavat auttaa tekoälyn ja apuvälineiden avulla ihmisiä, joilla on näkövamma tai lukihäiriö. Ronja Pahaoja, aiemmalta nimeltään Oja, osallistui Rion paralympialaisiin vuonna 2016. Vuoden 2018 EM-kisoissa Pahaoja voitti kultaa pikajuoksussa ja … Lue lisää artikkelista

Koronavilkku varoittaa tartunnasta

Koronavilkku varoittaa tartunnasta Monet suomalaiset ovat ladanneet puhelimeensa Koronavilkku-sovelluksen. Koronavilkku-sovellus on ilmainen. Koronavilkku varoittaa, jos olet altistunut koronatartunnalle. Jos saat varoituksen tartunnasta, pysy kotona, ettei virus leviä. Jos on pakko lähteä kotoa, muista turvavälit ja käytä maskia ruuhkassa. Jos tunnet olosi sairaaksi, soita terveyskeskukseen, niin pääset koronatestiin. Jos näytteestäsi löytyy … Lue lisää artikkelista