Suomalainen joulu 2019

Suomalainen joulu Suomalaisilla on monia perinteitä ja tapoja jouluna. Joulutavat ovat asioita, joita ihmiset haluavat tehdä joka joulu. Suomalaisten joulutapoihin kuuluvat joulukuusi, joulusauna, joululaulut ja lahjat. Monet suomalaiset haluavat viedä kynttilän läheisensä haudalle. Joulun ruokapöydässä on usein kinkkua, porkkanalaatikkoa, lanttulaatikkoa, rosollia, joulupipareita ja joulutorttuja. Suomalaiset lähettävät myös joulukortteja. Monet suomalaiset … Lue lisää artikkelista

Jääkarhut tulivat kylään Venäjällä

Jääkarhut tulivat kylään Venäjällä 50 jääkarhua tuli lähelle kylää Siperiassa Venäjällä. Jääkarhut tulivat etsimään ruokaa. Jääkarhut elävät yleensä jäätiköllä ja etsivät ruuaksi hylkeitä. Ilmastonmuutoksesta johtuva lämmin sää on sulattanut jäätä, ja nyt jääkarhut etsivät ruokaa läheltä kylää. Ilmastonmuutos haittaa jääkarhujen elämää jäätiköllä tulevaisuudessa yhä enemmän. Siksi on tärkeää, että ilmastonmuutos … Lue lisää artikkelista

Koira voi haistaa syövän

Koira voi haistaa syövän Koira haistaa ja tunnistaa hajuja erittäin hyvin. Koiraa voi opettaa tunnistamaan erilaisia hajuja: esimerkiksi tietyn ihmisen, kanttarellin tai torakan. Sen jälkeen koira voi etsiä kadonneita ihmisiä tai vaikkapa kanttarelleja metsästä. Koirat voivat oppia tunnistamaan hajunäytteistä myös erilaisia sairauksia, kuten epilepsian ja diabeteksen. Susanna Paavilainen opettaa Kössiä … Lue lisää artikkelista