Kakhovkan vesivoimalan pato murtui tiistaina aamulla Etelä-Ukrainassa. Todella suuri määrä vettä valui ulos vesivoimalan vesisäiliöstä. Vesivoimalan vesisäiliön tilavuus on suuren järven kokoinen. Tämän takia Dnepr-joen vedenpinta alkoi nousta. Vesi tulvii nyt kaduille ja taloihin Etelä-Ukrainassa Khersonin alueella.
Tuhannet ihmiset ovat joutuneet jättämään kotinsa. Vain osa ihmisistä on pystytty evakuoimaan eli siirtämään turvaan alueelta.
Ukrainan johto sanoo, että venäläiset joukot ovat räjäyttäneet padon. Pato sijaitsee alueella, jonka venäläiset ovat jo pitkään miehittäneet. Venäjän johto puolestaan syyttää Ukrainaa. He sanovat, että Ukraina räjäytti padon, koska se halusi auttaa omaa armeijaansa.
Dnepr-joen vedenkorkeus on todennäköisesti korkeimmillaan tämän viikon keskiviikkona ja tänään torstaina. Sitten vedenkorkeus alkaa laskea.
Vahinkojen laajuus selviää vasta, kun vedenpinta on laskenut. Tuhoutuneiden rakennusten lisäksi vesimassat aiheuttavat ongelmia ympäristölle. Esimerkiksi öljyä on vuotanut veteen räjähdyksen takia.
Puhtaasta juomavedestä on myös suuri pula onnettomuuden takia. Padon tuhoutuminen aiheuttaa myös maataloudessa pulaa vedestä.
Juttua on muokattu 8.6. Ihmiset on evakuoitu eli siirretty turvaan alueelta on muutettu muotoon: Vain osa ihmisistä on pystytty evakuoimaan eli siirtämään turvaan alueelta.
