Mieheltä otetaan koronavirustesti.

Potilaalta otetaan koronavirustestiä Ranskassa.

Sanastoa koronaviruksesta: Koronaviruksen testaaminen ja jäljittäminen

Koronavirus leviää yhä, mutta Euroopassa se leviää hitaammin kuin aiemmin. Selkosanomat selittää sanoja, jotka liittyvät viruksen testaamiseen ja jäljittämiseen.  

Testaaminen 

Koronavirustestin ottamista sanotaan testaamiseksi. Testaamisen tavoite on saada selville, johtuvatko oireet koronaviruksesta vai jostain muusta taudista. 

Jos oireesi johtuvat koronaviruksesta, lääkäri määrää sinut eristykseen. Näin tauti ei pääse leviämään. 

Koronavirustesti 

Koronavirustesti kertooonko sinulla koronavirus. Voit päästä testiin vain, jos sinulla on koronavirustaudin oireita. Tarvitset lähetteen eli lääkärin määräyksen, jotta voit pääs testiin.

Koronavirustesti otetaan nenästä tai kurkusta pitkällä tikulla. Testin ottaminen voi tuntua epämukavalta. Testin tulos on valmis muutamassa päivässä. 

Jos epäilet, että sinulla on koronavirustauti, tee ensin internetissä Omaolo-testi. Voit myös ottaa yhteyttä terveyskeskukseen.

Jäljittäminen ja tartuntaketju 

Jos sinulla on koronavirus, sen tarttumista aletaan jäljittääJäljittäjät tutkivat, missä olet saanut tartunnan. He etsivät kaikki ihmiset, jotka ovat olleet sinun kanssasi tartunnan aikaan. Nämä ihmiset ovat altistuneita koronavirukselle, ja siksi heidät määrätään karanteeniin. Jos altistuneilla on oireita, heidät eristetään. 

Nämä altistuneet ja sairastuneet ihmiset kuuluvat samaan tartuntaketjuun. Tartuntaketjun jäljittämisen tavoite on, että koronavirus ei leviä eteenpäin. 

Vasta-aine 

Ihmisen elimistössä on vasta-aineita, jotka voivat suojella taudeilta. Vasta-aineita muodostuu tiettyihin soluihin, kun olet sairastanut esimerkiksi koronavirustaudin. Solut erittävät vasta-aineita esimerkiksi vereen ja sylkeen. Vasta-aineiden perusteella voidaan selvittää, onko ihmisellä ollut jokin tietty tauti.

Vasta-ainetesti 

Vasta-ainetesti kertooonko sinulla ollut koronavirus. Vasta-ainetesti otetaan verinäytteestä. Verinäyte otetaan neulalla, kuten tavallinen verinäyte. Jos verinäytteessä on koronaviruksen vasta-aineita, sinulla on ollut koronavirus. Testin tulos ei ole aina tarkka. Luultavasti koronavirustautia ei voi saada uudestaan, jos taudin on jo sairastanut. 

Laumasuoja 

Tauti ei pääse leviämään, kun tauti ei tartu tarpeeksi suureen joukkoon ihmisiä. Tällöin väestöllä on vastustuskyky eli immuniteetti tautia vastaan. Tätä kutsutaan laumasuojaksi. 

Rokotukset ovat tehokas tapa saada väestölle laumasuoja. Rokote antaa vastustuskyvyn tiettyä tautia vastaan. Laumasuoja voi syntyä myös niin, että tarpeeksi moni väestöstä on sairastanut taudin ja saanut sille vastustuskyvyn. Laumasuoja suojaa myös niitä, jotka eivät ole saaneet rokotusta tai sairastaneet tautia. 

Viruslinko 

Viruslingoksi kutsutaan tapahtumaa, jossa koronavirus tarttuu todella moneen ihmiseen. Näissä tapahtumissa on ollut paljon ihmisiä samassa sisätilassa. Tällöin yksi tai muutama oireeton tartuttaja on tartuttanut kymmeniä ihmisiä. 

Esimerkiksi Suomessa naistenpäivän konserttia Helsingin Musiikkitalossa kutsutaan viruslingoksi. Moni osallistuja sai konsertissa koronavirustartunnan. Myös Itävallan Tirolin hiihtokeskusta kutsutaan viruslingoksi. 

Koronaepidemian huippu 

Koronaepidemian huippu on ajankohta, jolloin tautiin sairastuu eniten ihmisiä. Epidemian huippu on eri maissa eri aikaan. Vielä ei tiedetä, onko Suomessa jo ollut koronaepidemian huippu, vai tuleeko se vasta syksyllä. 

Hybridistrategia 

Strategia on suunnitelma siitä, miten jossakin tilanteessa toimitaan. Hybridistrategia on suunnitelma, jolla on monta tavoitetta. Suomessa on nyt käytössä hybridistrategia, jolla koronavirusepidemiaa yritetään torjua. Strategiassa on kaksi erilaista tavoitetta: yhteiskunnan avaaminen ja taudin leviämisen estäminen. 

 Tavoitteisiin yritetään päästä seuraavien keinojen avulla: 

  • Rajoituksia puretaan vähitellen.  
  • Koronavirustestejä tehdään ihmisille, joilla on koronavirustaudin oireita. Näin myös taudille altistuneet jäljitetään. 
  • Sairastuneet eristetään ja heitä hoidetaan.  
  • Altistuneet määrätään karanteeniin.  

Strategiaa kutsutaan myös nimellä: testaa, jäljitä, eristä ja hoida. Strategian avulla taudin leviämistä yritetään estää, vaikka rajoituksia puretaan.

Lue myös muut sanaselitykset koronaviruksesta:

Juttua on muokattu 19.8.2020. Juttuun on lisätty seuraava kohta: Voit myös ottaa yhteyttä terveyskeskukseen.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste