Paavi Leo vihki Sagrada Familian tornin

Teksti: Maria Österlund, lähteet Yle, STT
Kuva: Lehtikuva/ AFP/ Lluis Gene, Jose Jordan
Uutinen julkaistu: 13.06.2026

Paavi Leo vihki uuden tornin käyttöön Sagrada Familia -kirkossa Barcelonassa, Espanjassa. Maailman korkein kirkko on viimeinkin pian valmis. Kirkkoa on rakennettu jo lähes 140 vuotta.

Sagrada Familia -kirkon korkeinta tornia kutsutaan Kristuksen torniksi. Paavi Leo vihki tornin käyttöön 10. kesäkuuta. Kirkko oli täynnä ihmisiä juhlallisen vihkimisen aikana.

Kirkon arkkitehti Antonio Gaudí kuoli ennen sen valmistumista

Sagrada Familia -kirkon on suunnitellut kuuluisa arkkitehti Antoni Gaudí. Kirkko on maailman korkein kirkko ja merkittävä nähtävyys. Sen rakentaminen on kestänyt jo lähes 140 vuotta. Kirkon nimi Sagrada familia tarkoittaa suomeksi pyhää perhettä.

Arkkitehti Antonio Gaudín kuolemasta on tänä vuonna kulunut 100 vuotta. Gaudílta ei jäänyt tarkkoja piirustuksia Sagrada familia -kirkosta. Muut arkkitehdit ovat kuitenkin yrittäneet jatkaa kirkon rakentamista Gaudín tyyliin.

Paavi Leo vierailee Espanjassa

Suuret ihmisjoukot kokoontuivat katsomaan paavi Leoa Espanjan pääkaupungissa Madridissa ja Barcelonassa. Kun paavi  vieraili Barcelonan olympiastadionilla, rukouskokoukseen osallistui 40 000 ihmistä.

Paavin vieraili viimeksi Espanjassa 15 vuotta sitten. Barcelonan jälkeen paavi Leo jatkaa vielä vierailuaan Kanariansaarille. Siellä paavi tapaa esimerkiksi maahanmuuttajia.

Paavi Leo Sagrada Familia -kirkossa ihmisjoukon keskellä. Paavin takana seisovat Espanjan kuningas Felipe ja kuningatar Letizia.
Paavi Leo Sagrada Familia -kirkossa. Vasemmalla on Espanjan kuningas Felipe ja kuningatar Letizia.

 

 

 

 

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)