Yhdysvalloissa juhlitaan halloweenia lokakuun viimeisenä päivänä. Tänä vuonna lokakuun viimeinen päivä on torstai.
Halloween-juhlintaan kuuluu se, että ihmiset pukeutuvat hirviöiksi. Lapset kiertävät ovelta ovelle ja kysyvät: Karkkia vai kepponen? Monet koristelevat esimerkiksi talojen terassit lyhdyillä ja kurpitsoilla.
Halloweenia vietetään myös Suomessa. Monet juhlivat halloweenia Suomessa viikonloppuna. Ensi viikonloppuna on myös pyhäinpäivä. Suomessa pyhäinpäivä on aina marraskuun ensimmäinen lauantai.
Sana halloween tulee englannin kielen sanoista All Hallows’ Eve. Suomessa halloween on pyhäinpäivän aatto.
Yhdysvalloissa halloween on tänä vuonna erityisen jännittävä juhla. Yhdysvaltojen presidentinvaalit järjestetään heti halloweenin jälkeen ensi viikon tiistaina 5. marraskuuta. Vaaleissa valitaan Yhdysvaltain presidentti ja varapresidentti vuosiksi 2025 – 2029. Yhdysvaltojen uusi presidentti aloittaa virassaan 20. tammikuuta 2025.

En ymmärrä miksi kerrotaan halloweenista. Sytytän kynttilän pyhäinpäivä. Valoa tarvitaan enemmän kuin pimeys.