Tunturipöllö on kaunein lintu

Teksti: Selkosanomat, lähde STT
Kuva: Wikimedia / David Syzdek
Uutinen julkaistu: 16.06.2023

Tunturipöllö on Suomen hurmaavin ja kaunein lintu. Lumivalkoinen tunturipöllö sai eniten pisteitä äänestyksessä.

Helsingin yliopiston Luonnontieteellisen keskusmuseon eli Luomuksen tutkijat selvittivät, mikä lintulaji on ihmisten mielestä kaunein ja viehättävin. Voittaja on tunturipöllö. Tutkimus toteutettiin Suomen lisäksi myös muualla maailmassa. Tunturipöllö voitti myös kansainvälisen vertailun.

Luomuksen tutkija Anna Haukka sanoo, että Suomen kymmenen kauneimman linnun joukossa on neljä pöllöä.

Lapin Lintutieteellisen yhdistyksen puheenjohtaja Tuomo Ollila sanoo, että tunturipöllö on erittäin uhanalainen laji.

– Tunturipöllön suurin uhka on ilmaston lämpeneminen. Ilmaston lämpeneminen uhkaa kaikkia arktisia eli pohjoisia eläinlajeja.

Kuningaskalastaja ja viirupöllö saivat tunturipöllön jälkeen eniten ääniä ihmisiltä. Äänestyksessä kysyttiin, mikä on kaunein ja viehättävin lintulaji.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)