Suomessa vietetään itsenäisyyspäivää perjantaina 6. joulukuuta. Itsenäisyyspäivä on pyhäpäivä, monilla on silloin vapaapäivä.
Suomi itsenäistyi 6. joulukuuta vuonna 1917. Sen kunniaksi Suomessa vietetään itsenäisyyspäivää 6. joulukuuta.
Alexander Stubb isännöi juhlia ensimmäisen kerran
Itsenäisyyspäivään liittyy Suomessa monenlaisia perinteitä.
Presidentinlinnassa järjestetään itsenäisyyspäivän vastaanotto. Monet tuntevat tapahtuman nimellä Linnan juhlat. Suurin osa suomalaisista katsoo Linnan juhlia televisiosta.
Itsenäisyyspäivän vastaanoton järjestää tasavallan presidentti. Alexander Stubb isännöi Linnan juhlia nyt ensimmäisen kerran yhdessä puolisonsa Suzanne Innes-Stubbin kanssa.
– Kunnioitamme itsenäisyyspäivän juhlan perinteitä. Luomme Presidentinlinnaan mahdollisimman arvokkaan tunnelman, presidentti Stubb kertoi itsenäisyyspäivän vastaanotosta tiedotustilaisuudessa.
Presidenttipari on kutsunut Presidentinlinnaan 1 700 ihmistä. Presidenttipari on kutsunut linnaan esimerkiksi kaikki kansanedustajat.
Juhlan teema on tänä vuonna Yhdessä. Teeman on valinnut Suzanne Innes-Stubb. Teeman mukaisesti juhlaan on kutsuttu paljon henkilöitä, jotka ovat edistäneet yhteisöllisyyttä.
– Meillä suomalaisilla on kyky toimia ja tehdä päätöksiä yhdessä. Tänä päivänä maailmassa on paljon kahtia jakautumista ja erimielisyyttä.
Kaksi kynttilää ikkunalaudalla
Itsenäisyyspäivänä on myös tapana sytyttää ikkunalaudalle kaksi kynttilää. Monet vievät kynttilöitä sankarihaudoille sodissa kuolleiden muistoksi.
Itsenäisyyspäivä on liputuspäivä. Talojen pihoilla Suomen lippu nostetaan salkoon.
Itsenäisyys on hieno asia. Itsenäisyys merkitsee myös sitä, että on varaa arvostaa ja kunnioittaa toista ihmistä. Siitä kannattaa olla ylpeä.
Selkosanomat toivottaa kaikille lukijoille hyvää itsenäisyyspäivää!
