Saimaannorpan pesimärauha alkoi

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet MTV3, STT
Kuva: Juha Taskinen / WWF
Uutinen julkaistu: 20.02.2023

Saimaannorpan pesimärauha alkoi helmikuun puolivälissä. Pesimärauha on julistettu 30 kertaa.

Saimaannorpan pesiminen on käynnissä. Tästä syystä saimaannorpalle julistettiin pesimärauha. Norpan poikaset eli kuutit syntyvät helmi-maaliskuussa.

Norppien pesintää vaikeuttavat leudot talvet ja epävakaat olosuhteet. Luonnonsuojelujärjestö WWF sanoo, että ihmisten kannattaa välttää liikkumista Saimaan luotojen ja saarien lähellä. Muuten norppien pesintä voi häiriintyä.

WWF:n vapaaehtoiset ovat tehneet Saimaalla norpille kinoksia, joihin norpat voivat tehdä pesiä. Vapaaehtoiset ovat kolanneet lumesta 250 apukinosta. Itä-Suomen yliopiston työntekijät ovat vieneet Saimaalle myös 22 keinopesää. Keinopesä on keinotekoinen pesä, joka jäljittelee luonnonmukaista pesää.

Saimaannorppa on erittäin uhanalainen laji eli se on vaarassa kadota luonnosta kokonaan.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)