Rishi Sunak on Britannian uusi pääministeri

Teksti: Selkosanomat, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 25.10.2022

Britannian uusi pääministeri on Rishi Sunak. Sunak valitaan pääministeriksi virallisesti tänään, kun hän tapaa Britannian kuninkaan Charles III:n.

Britannian pääministerikilpa ratkesi maanantaina. Uudeksi pääministeriksi ja konservatiivipuolueen johtajaksi nousi Rishi Sunak. Sunakin vastaehdokas Penny Mordaunt vetäytyi kisasta, koska hän ei saanut tarpeeksi kannatusta.

Rishi Sunak on rikas maahanmuuttajien poika. Hän on Britannian ensimmäinen intialaistaustainen pääministeri.

Rishi Sunak on jo kolmas pääministeri Britanniassa vuonna 2022. Edellinen pääministeri Liz Truss kertoi, että hän eroaa viime viikolla. Kuningatar Elisabet nimitti Trussin pääministeriksi vain kaksi päivää ennen kuin hän kuoli. Elisabet kuoli syyskuun alussa. Liz Trussia ennen Britannian pääministerinä toimi Boris Johnson.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)