HUOM! Päivitämme palvelimiamme torstaina 29.01.2026. Päivitys saattaa aiheuttaa lyhyitä käyttökatkoksia verkkopalveluissamme. Pahoittelemme mahdollisia häiriötä.
Päivät pitenevät – Selkosanomat

Päivät pitenevät

Teksti: Selkosanomat, lähteet Suomen Luonto, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 21.03.2022

Sunnuntaina 20. maaliskuuta oli kevätpäiväntasaus. Päivä ja yö olivat silloin yhtä pitkiä melkein kaikkialla maailmassa.

Kevät alkaa pian. Suomi kulkee kohti kesää. Päivät pitenevät ja yöt lyhenevät.

Kevätpäiväntasauksessa auringon keskipiste siirtyy maapallon eteläpuolelta pohjoiselle taivaalle. Pohjoinen puolisko maapallolla on nyt valoisampi kuin eteläinen.

Yksi kommentti artikkeliin ”Päivät pitenevät”

  1. Se on kiva juttu.Maaliskuun 20. päivä on kaikki maailmassa päivä ja yö olivat yhtä pitkä.Pitkasta talven jälken tulee kesää.Valkosista ja pitkä päivät alkaa.Minun miestä kesää on paras.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)