Jokihelmisimpukat tuhoutuivat

Teksti: Petri Kiuttu, lähde STT
Kuva: Lehtikuva / Pirkko-Liisa Luhta
Uutinen julkaistu: 23.08.2024

Oulun poliisi tutkii Suomussalmella törkeää luonnonsuojelurikosta. Metsätyökoneet ajoivat jokihelmisimpukoiden eli raakkujen päältä.

Suomussalmen Hukkajoessa on kuollut ehkä tuhansia jokihelmisimpukoita eli raakkuja. Metsähallituksen mukaan raakut ovat kuolleet, kun metsäkoneet ovat kuljettaneet puuta joen yli. Alueella on metsäyhtiö Stora Enson metsätyömaa.

Jokihelmisimpukka eli raakku on erittäin uhanalainen laji. Raakku elää joissa ja puroissa.

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)