Lukuvuosi päättyy peruskouluissa, lukioissa ja ammattikouluissa.
Tänä keväänä valmistuu 25 400 uutta ylioppilasta. Ylioppilastutkintolautakunnan mukaan uusia ylioppilaista valmistuu syksyllä lisää. Ammatillisen tutkinnon suorittaa 40 500 opiskelijaa. Peruskoulusta valmistuu 60 000 nuorta.
Koulut alkavat Etelä-Suomessa elokuun toisella viikolla.
Koulujen päättäjäisiä juhlitaan viikonloppuna epävakaisessa säässä. Ilmatieteen laitoksen mukaan suuressa osassa Suomea on pilvistä ja paikoittelen sadetta. Lämpötilat on lauantaina Suomen keskiosissa 10–14 astetta. Etelässä ja Lapissa voi olla 15–19 astetta. Sunnuntaina ilma viilenee.

Onnea kaikille valmistuneille ja hyvää kesälomaa koululaisille! Toivottavasti sää ei haittaa juhlia liikaa. On hienoa, että niin moni nuori valmistuu – tulevaisuus näyttää valoisalta!