Ilmastokokous Egyptissä

Teksti: Selkosanomat, lähteet HS, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 07.11.2022

Yhdistyneiden kansakuntien eli YK:n ilmastokokous on alkanut. Ilmastokokous järjestetään Egyptin Sharm el-Sheikhissä.

Ilmastokokous kestää kaksi viikkoa. Monet valtionjohtajat tapaavat kokouksessa. Pääministeri Sanna Marin edustaa Suomea kokouksessa. Sanna Marin puhuu ilmastokokouksessa tänään.

Suomalaiset kansalaisjärjestöt odottavat, että kokouksessa tehdään päätöksiä. Järjestöt odottavat päätöksiä erityisesti Afrikan maiden hyväksi.

Kansalaisjärjestöjen mielestä rikkaiden maiden pitäisi auttaa köyhiä kehitysmaita ilmastonmuutokseen sopeutumisessa ja jakaa ilmastotuhojen kustannuksia. Monet läntiset teollisuusmaat vaativat kuitenkin, että Afrikan maiden on toimittava myös itsenäisesti.

Maailman suurimmat saastuttajat ovat Kiina, Yhdysvallat, Euroopan unioni eli EU ja Intia.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)