Viikonloppuna juhlitaan juhannusta

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Lehtikuva / Rebekka Meriläinen
Uutinen julkaistu: 19.06.2024

Tällä viikolla vietetään juhannusta. Juhannus on keskikesän ja yöttömän yön juhla. Perjantaina 21.6. on juhannusaatto. Lauantaina 22.6. on juhannuspäivä.

Juhannuksen vietto on vanha tapa. Sitä vietetään Johannes Kastajan syntymän muistoksi. Juhannusta juhlittiin kuitenkin jo ennen kristillistä perinnettä.

Useimmat suomalaiset haluavat viettää kesälomaansa keskikesällä ja matkustaa kesämökille tai lomamatkalle. Kun kaikki haluavat lomailla samaan aikaan, kaupat ja virastot sulkeutuvat. Ovelle laitetaan lappu: Avoinna jälleen elokuussa.

Kokon poltto on juhannuksen vanha perinne. Kokko kootaan yleensä rannalle tai rantaveteen, jossa sen polttaminen on turvallista. Kokon polttoon tarvitaan paloviranomaisten lupa.

Juhannukseen kuuluu perinteisesti myös saunominen. Juhannus on liputuspäivä. Suomen lippu saa olla juhannuksena salossa koko juhannusyön.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)