Yleisurheilun MM-kisat alkavat Qatarin Dohassa

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 25.09.2019

Yleisurheilun MM-kisat järjestetään tänä vuonna myöhään syksyllä. Syy on Dohan kuuma sää.

Yleisurheilun MM-kisat järjestetään tänä vuonna Qatarin Dohassa. Qatar on pääosin autiomaan peittämä valtio Arabian niemimaalla Saudi-Arabian naapurissa.

Qatarissa on hyvin kuuma keväästä syksyyn. Silloin lämpötila nousee yli 40 asteeseen. Lokakuussa ilma viileneee hiukan, joten kisat järjestetään poikkeuksellisen myöhään syys-lokakuun vaihteessa. Kävely ja maraton kisataan yöllä.

Huippunimiä maailmalta

Kisoissa on paljon huippunimiä. Ruotsalainen seiväshyppääjä Armand Duplantis on yksi kisojen kovimmista urheilijoista. Kiekonheittäjä Daniel Ståhl on kunnossa.

Onnistuvatko norjalaiset Ingebrigtsenin veljekset 1 500 metrillä? Mukana on myös ehkä maailman paras yleisurheilija, venäläinen korkeushyppääjä Marija Lasitskene.

Suomella pienet toiveet

Suomen mitalitoiveet ovat pienet. Aku Partanen voi taistella kärkisijoista miesten 50 kilometrin kävelyssä. Kolmiloikkaajat Kristiina Mäkelä ja Simo Lipsanen voivat yltää finaaliin. Suomen aita- juoksijanaiset Nooralotta Neziri, Reetta Hurske ja Annimari Korte voivat päästä jatkoon.

Suomen suurin mitalitoivo on keihäänheittäjä Antti Ruuskanen. Ruuskanen on onnistunut arvo- kisoissa aiemminkin. Keihäsfinaali on kisojen päätöspäivänä. n

Yleisurheilun MM-kisat Dohassa 27.9.–6.10. Yle lähettää kisat suorana kanavillaan.

Lähde Yle

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste