Yleisurheilun EM-kisat alkoivat

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet HS, Yle, STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 16.08.2022

Yleisurheilun Euroopan mestaruuskisat eli yleisurheilun EM-kisat ovat käynnissä. EM-kisat järjestetään Saksan Münchenissä. EM-kisat alkoivat maanantaina.

Suomella on kisoissa suuri joukkue. Suomen joukkueessa on peräti 70 urheilijaa.

Suomalaiset odottavat kisoista mitalia. Erityisen paljon suomalaiset odottavat mitalia miesten keihäänheitosta.

Suomen Urheiluliiton eli SUL:n puheenjohtaja Sami Itani lupasi kesällä, että Suomi saa ainakin yhden mitalin EM-kisoista. Itani sanoi, että hän eroaa tehtävästään, mikäli Suomi ei saa yhtään mitalia.

Keihäänheitto on perinteisesti ollut laji, jossa suomalaiset ovat menestyneet hyvin. Suomen suurimmat toivot keihäänheitossa ovat Lassi Etelätalo ja Oliver Helander. Miesten keihäänheiton karsinnat kilpaillaan perjantaina ja lauantaina. Finaali eli loppukilpailu on sunnuntaina.

Keihäänheiton lisäksi Suomi voi menestyä moukarinheitossa ja seiväshypyssä. Moukarinheittäjät Silja Kosonen, Sara Killinen ja Krista Tervo kilpailevat tiistaina moukarinheiton alkusarjan karsinnassa. Seiväshyppääjät Wilma Murto ja Elina Lampela ovat mukana finaalissa eli loppukilpailussa. Seiväshypyn finaali on torstai-iltana.

Yleisurheilun EM-kisat päättyvät sunnuntaina 21. elokuuta.

Kuvassa on Suomen joukkueen urheilijoita: Saga Andersson (vasemmalla), Eveliina Rouvali, Salla Sipponen, Senja Mäkitörmä, Milja Thureson, Kristian Pulli, Mette Baas, Wilma Murto ja Elina Lampela

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste