Wilma Murto on alle 20-vuotiaiden seiväshypyn maailmanennätyksen haltija. Murron tulos 471 syntyi tammikuussa.

Wilma Murto on alle 20-vuotiaiden seiväshypyn maailmanennätyksen haltija. Murron tulos 471 syntyi tammikuussa.

Wilma Murron läpimurto

Seiväshyppääjä Wilma Murto edustaa Suomea Rion kesäkisoissa. Hän täyttää kesällä 18.

Seiväshypyn nuori lupaus Wilma Murto on ponkaissut 17-vuotiaana korkeammalle kuin kaikkien aikojen paras naisseiväshyppääjä Jelena Isinbajeva.

Murron maailmanennätys on 471 cm. Isinbajeva ylitti saman ikäisenä 445 cm. Isinbajeva saattaa olla kilpakumppanien joukossa myös Riossa.
Murron tulos 471 on sisäratojen Suomen ennätys. Se on myös kaikkien aikojen kovin suomalaisen seiväsnaisen tulos.

Murto on aikuisten hallikauden maailmantilaston kolmas. Loistavien tulostensa ansiosta hän edustaa Suomea sekä Amsterdamin EM-kisoissa että Rion olympialaisissa.

– En minä osaa sanoa, missä rajani menee. Unelmani on hypätä jonain päivänä aikuisten maailmanennätys. En näe tällä hetkellä sille estettä. Terveyden täytyy kuitenkin pysyä kunnossa. Se vaatii paljon töitä ja tuuriakin, Murto pohtii.

Tähtäimessä finaali

Wilma Murto myöntää, että jo pelkkä ajatus olympialaisista jännittää. Silti hänellä on selkeä tavoite.

– Tarkemmat tavoitteeni mietin vasta kesällä. Olen silti sitä mieltä, että minulla on mahdollisuudet päästä finaaliin. Liian suuria paineita en aio asiasta ottaa, etteivät nämä olympialaiset jää ensimmäisiksi ja viimeisiksi.

Wilma Murto opiskelee Turussa Kerttulin urheilulukiossa.

Lähde TS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste