Vuosi 2012 on urheilun supervuosi

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 18.01.2012

Tänä vuonna Suomessa järjestetään jääkiekon MM-kisat ja yleisurheilun EM-kisat.

Vuosi 2012 on todella vilkas ja hieno urheilun ystäville. Vuoden aikana koetaan jääkiekon MM-kisat, jalkapallon Euroopan mestaruuskisat, yleisurheilun Euroopan mestaruuskisat ja kesäolympialaiset. Kaikkein hienointa on tietenkin se, että näistä kisoista kahdet käydään Suomessa. Toukokuussa Suomi on yhdessä Ruotsin kanssa jääkiekon MM-kisojen isäntämaa. Kesäkuun lopulla Suomi järjestää yleisurheilun EM-kisat.

Vuoden suurin urheilutapahtuma on tietenkin Lontoon olympiakisat. Kisat alkavat 27. heinäkuuta. Lontoo isännöi kisoja viimeksi toisen maailmansodan jälkeen vuonna 1948.

Lontoon olympialaisten jälkeen vuoden suosituin urheilu- tapahtuma on jalkapallon EM-lopputurnaus. Euro 2012 -kisoihin osallistuu maanosan 16 parasta maata. Harmillista on se, että Suomi ei selvinnyt karsinnoista mukaan. Kisojen ennakkosuosikit ovat pari vuotta sitten MM-loppuottelussa kohdanneet Espanja ja Hollanti. Tuolloin Espanja vei mestaruuden. Kisat pelataan Puolassa ja Ukrainassa. Turnaus alkaa heti alkukesästä, 8. kesäkuuta. EM-turnaus kestää reilun kolme viikkoa.

Monille suomalaisille vuoden urheilutapahtumien ykkönen ja kohokohta taitaa kuitenkin olla jääkiekon MM-kisat. Leijonat voitti viime keväänä maailmanmestaruuden. Miten käy kotikisoissa? Jukka Jalosen valmentama leijonaryhmä haluaa tietenkin esittää parastaan kotiyleisönsä edessä. Jääkiekon MM-turnaus pelataan Helsingissä ja Tukholmassa 4.–20. toukokuuta. Yleisurheilun EM-kisat ovat eräänlainen alustus ja lähtölaskenta Lontoon olympialaisille. EM-kisoissa voi tarkkailla huippujen kuntoa ja pohtia sitä, kuka on vahvin ehdokas olympiavoittajaksi kuukautta myöhemmin. EM-kilpailut pidetään 27.6.–1.7.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)