Seiväshyppääjä Jelena Isinbajeva pettyi IAAF:n päätökseen. Hän halusi osallistua neljänsiin olympialaisiinsa Riossa. Isinbajevaa ei epäillä dopingin käytöstä.

Venäjän yleisurheilijat eivät pääse Rion olympialaisiin

Venäjän yleisurheiluliitto on suljettu kansainvälisestä yleisurheilusta. Päätös on voimassa toistaiseksi.

Antidopingjärjestö Wadan mukaan Venäjällä on käytössä laaja dopingin eli kiellettyjen aineiden järjestelmä. Moskovan antidopinglaboratorio suljettiin viime viikolla. Venäjän antidopingkeskuksen johtaja Grigori Rodtšenko erosi tehtävästään. Laboratorion johtaja tuhosi 1417 dopingnäytettä.

Kansainvälinen yleisurheiluliitto IAAF teki päätöksensä lähes yksimielisesti. Venäläiset urheilijat eivät voi osallistua ensi kesän olympialaisiin, EM-kisoihin tai MM-kisoihin vuonna 2017. IAAF päätti ottaa myös nuorten yleisurheilun MM-kisat pois Venäjältä. Kisat pidetään ensi vuoden heinäkuussa.

– Tämä on kovin rangaistus, minkä voimme antaa, puheenjohtaja Sebastian Coe sanoo.

Venäjän seiväshyppääjätähti Jelena Isinbajeva ja Ukrainan entinen seiväshyppääjä Sergei Bubka ovat vedonneet IAAF:ään, ettei kaikkia venäläisiä urheilijoita rangaistaisi.

Wada esittää elinikäistä kilpailukieltoa viidelle venäläiselle urheilijalle. Elinikäistä kilpailukieltoa suositellaan esimerkiksi Maria Savinovalle. Savinova voitti 800 metrin olympiakultaa Lontoossa vuonna 2012.

Lähde STT

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste