Salibandy eli sähly on laji, jonka moni nuori on löytänyt Valtti-ohjaajien avulla.

Salibandy eli sähly on laji, jonka moni nuori on löytänyt Valtti-ohjaajien avulla.

Valtin mukana liikkumaan

Valtti-ohjaajat saattavat liikunnan pariin lapsia, jotka tarvitsevat erityistä tukea.

Valtti-ohjelma etsii liikuntaharrastuksia lapsille ja nuorille, jotka tarvitsevat erityistä tukea. Valtti-ohjelmaan voivat hakea 6–23-vuotiaat lapset ja nuoret.

Valtti-ohjelmassa vammaisliikunnan ohjaajia kutsutaan Valteiksi. Valtit ovat opiskelijoita tai vapaaehtoisia. Opiskelijat tulevat liikunta-, kasvatus-, kuntoutus- ja sosiaalialojen oppilaitoksista.

Valtti on liikuntakaveri

Valteilla on monta tehtävää. Valtti on liikuntakaveri ja tukihenkilö. Valtti kannustaa ja neuvoo lasta. Valtti tapaa lapsen ainakin neljä kertaa. Valtti etsii liikuntaharrastuksen, joka sopii parhaiten lapselle ja hänen perheelleen.

– Suosituimpia lajeja ovat sähly, uinti, ratsastus ja kuntosali, kertoo liikunnan suunnittelija Nina Peltonen VAU ry:stä.

Valtti-ohjelma toteutettiin ensimmäisen kerran vuonna 2016. Silloin mukaan lähti 300 lasta ja saman verran opiskelijoita, jotka toimivat ohjaajina. Yli puolet lapsista löysi uuden liikuntaharrastuksen. Nina Peltonen odottaa, että tänä vuonna hakijoita on 400.

– Valtti-ohjelmaan kaivataan enemmän tyttöjä, Peltonen toivoo.

Valtti-ohjelman järjestää Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta ry eli VAU.

Hakuaika Valttiin päättyy 30. huhtikuuta.

www.vammaisurheilu.fi/ajankohtaista/valtti

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste