Twerkkauksen suosio kasvaa, mutta kaikkien mielestä se ei ole tanssia

Teksti: Siiri Julkunen
Kuva: Pauliina Tasala
Uutinen julkaistu: 29.01.2025

Twerkkaus on tanssilaji, jossa heilutetaan paljon lantiota. Lajin suosio on nousussa, mutta kaikkien mielestä se ei ole oikeaa tanssia.

Twerkkaus jakaa mielipiteitä siksi, että siinä liikkeen tyyli on seksuaalinen. Lajin harrastajat kertovat, että se on rohkaisevaa. Monet muut taas ajattelevat, että siinä vain heilutetaan pyllyä. Lähdin kokeilemaan, millainen laji on oikeasti.

Tanssiessa on tärkeää hyväksyä oma kehonsa

Tanssistudiossa tapaan twerk-tunnin ohjaajan, Anniina Hietalan. Hän kuvailee twerkkiä hauskaksi, mutta rankaksi lajiksi.

Twerkissä on käytetään usein lyhyitä vaatteita. Silloin oman vartalon liikkeen näkee peilistä tarkemmin. Oman kehon hyväksyminen voi olla nuorelle tanssijalle vaikeaa.

– Haluan sanoa oppilailleni, ettei ole pakko tanssia lyhyissä vaatteissa. Tärkeintä tunneilla on olla oma itsensä, sanoo Hietala.

Hyvän kokemuksen takana on kannustavia ihmisiä

Tanssitunnilla musiikki ja tunnelma ovat energisiä. Olen yllättynyt siitä, kuinka hyvä olo minulla on kehossani. Muut tanssijat kertovat, että twerk lisää heidän itsevarmuuttaan.

– Tunneilla on turvallinen ympäristö. Sen keskellä pystyy nauttimaan omasta liikkeestään.

Twerk-tunti oli minullekin kannustava kokemus. Ymmärrän nyt paremmin, miksi twerk on niin suosittu. Tanssimisen ja liikkumisen ilo on tärkein asia kaikissa tanssilajeissa.

Tekstin on kirjoittanut Siiri Julkunen. Hän opiskelee journalistiikkaa Tampereen yliopistossa, ja hänestä tulee toimittaja.

Tekstin on julkaissut yleiskielisenä Moreenimedia, joka on yliopiston harjoitustoimituksen julkaisualusta.

Linkki juttuun Moreenimediassa: https://moreenimedia.shorthandstories.com/konttausasentoon-ja-lantio-heilumaan/index.html

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)