Tapparan 17-vuotias suuri lupaus

Teksti: lähde HS
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 06.11.2012

Aleksander Barkov on sekä Suomen että Venäjän kansalainen.

Suomalais-venäläinen Aleksander Barkov on yksi jääkiekon SM-liigan kiinnostavimmista pelaajista.

Barkov, 189 senttimetriä pitkä ja 93 kiloa painava, isokokoinen hyökkääjä on ikäluokkansa lupaavimpia pelaajia Suomessa. Jos kaikki sujuu hyvin, Barkov pelaa tulevaisuudessa ammattilaisena Pohjois-Amerikassa NHL:ssä tai ainakin Venäjän KHL-liigassa.

Barkov pelaa nyt Tampereen Tapparassa. Hän on syntynyt Tampereella, mutta hänellä on kaksoiskansalaisuus. Barkov on siis sekä Suomen että Venäjän kansalainen. Barkov pelasi ensimmäiset aikuisten SM-liigaottelunsa vain 16-vuotiaana vuosi sitten syksyllä. Aleksander on jo toisen polven jääkiekkoilija. Hänen nimikaimansa, isä Aleksander Barkov vanhempi, pelasi Tapparassa vuosina 1994–2004.

Vuonna 1995 syntynyt Barkov on SM-liigan pistepörssin sijalla 10. Tappara ei ole menestynyt liigassa tänä syksynä kovin hyvin.

Venäjän KHL-liigan joukue Lokomotiv Jaroslavl on varannut jo Barkovin. Nuoren pelaajan sopimus Tapparan kanssa on voimassa vuoteen 2015 saakka. Käytännössä sopimuksen purku onnistuu kuitenkin milloin tahansa, jos toinen joukkue on valmis maksamaan tarpeeksi paljon Tapparalle. Barkov on kuitenkin niin nuori, että hän tuskin lähtee NHL:ään ennen vuotta 2015.

Vaikka Barkov on kovin nuori, häntä kehutaan erityiseksi lahjakkuudeksi. Valmentajien ja muiden pelaajien mukaan Barkov on harvinaisen rauhallinen ja taitava pelaaja. Hän osaa lukea peliä eli hänellä on pelisilmää. Nuoresta iästään huolimatta hänellä on itseluottamusta ja paineensietokykyä. Barkovin kanssa pelaavat huomauttavat myös, että keskushyökkääjä on huomattavan hiljainen kaveri. Barkov pelaa Tapparassa isänsä vanha numero paidassaan eli hän on 16.

Nuorempi Barkov ei ole SM-liigan ainoa tuore lupaus. Myös KalPan Artturi Lehkonen ja Bluesin Juuso Ikonen kuuluvat samaan sarjaan. Molemmat ovat Barkovin tavoin 17-vuotiaita. Lehkosen ja Ikosen isät olivat myös aikoinaan SM-liigatason kiekkoilijoita.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)