Taitouimarit haluavat EM-kisoihin

Teksti: Maria Österlund, lähteet Suomen Uimaliitto, Simklubben Neptun.se
Kuva: Suomen Uimaliitto
Uutinen julkaistu: 14.03.2024

Suomen nuorten taitouinnin maajoukkue kilpaili Belgiassa helmikuun lopussa. Tämä oli joukkueen ensimmäinen kansainvälinen kilpailu.

Yhdeksän nuorta taitouimaria Suomesta osallistui 4th Wolf Cup -kilpailuun Belgiassa helmikuun lopussa.

– Tytöt uivat hienosti. Tämä on paras tulos, jonka he ovat saaneet kisoissa, sanoo joukkueen valmentaja Katariina Narraway. Narraway kertoo, että tilanne oli kuitenkin jännittävä.

Uimareiden matkalaukut katosivat lentokentällä. Sen takia uimareilta puuttui varusteita osan ajasta.

– Tuli kiire hankkia kaikki, mitä tarvitsimme, Narraway kertoo.

Nyt uimarit ja valmentaja odottavat, mihin heidän pisteensä riittävät. Jos pisteitä on tarpeeksi, Suomen maajoukkue pääsee taitouinnin EM-kisoihin. Kisat järjestetään toukokuussa Ateenassa Kreikassa.

Taitouintia verrataan balettiin

Taitouinti on urheilulaji, jossa yhdistyvät uinti ja voimistelu tai baletti. Taitouinnissa kilpailijat saavat pisteitä taiteellisuudesta kuten esimerkiksi taitoluistelussa.

Taitouintikilpailuissa on teknisiä ohjelmia ja vapaaohjelmia. Teknisessä ohjelmassa uimareiden täytyy suorittaa kuvioita, jotka määrätään etukäteen. Vapaaohjelman taustalla soi musiikki.

Suomessa noin 200 ihmistä, jotka harrastavat taitouintia. Taitouinti sopii naislle ja miehille. Suomessa harrastajina on kuitenkin tällä hetkellä vain tyttöjä.

Taitouinti on raskas urheilulaji, koska siinä pitää pidättää hengitystä veden alla. Taitouimarit pidättävät hengitystä 10–30 sekuntia kerrallaan, kun he tekevät temppuja. Taitouimarit käyttävät nenäklipsiä, jotta nenään ei menisi vettä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)