Suur-Hamarille kultaa, Kiiverille hopeaa

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 08.03.2022

Suomi menestyy hienosti paralympialaisissa. Lumilautailija Matti Suur-Hamari voitti maanantaina kultamitalin lumilautakrossissa. Alppihiihtäjä Santeri Kiiveri voitti hopeamitalin superalppiyhdistetyn kilpailussa.

Suomalaiset urheilijat juhlivat paralympialaisissa. Matti Suur-Hamari voitti maanantaina kultaa ja Santeri Kiiveri hopeaa. Suur-Hamari on voittanut jo kaksi olympiakultaa ja kolme maailmanmestaruutta.

– Voitto on minulle todella tärkeä. Viimeiset vuodet ovat olleet vaikeita, Suur-Hamari sanoi Ylen haastattelussa.

Suur-Hamarin ystävä ja valmentaja Mikko Wendelin kuoli syksyllä 2019. Wendelin sai sairauskohtauksen. Hän oli ainoastaan 41-vuotias.

Suur-Hamarin arjessa on myös iloa. Matti Suur-Hamari ja hänen avopuolisonsa Ronja Rajala saivat ensimmäisen lapsensa viime syksynä.

Santeri Kiiveri toi ensimmäisen mitalin alppihiihdosta

Santeri Kiiverin hopeamitali on Suomen kaikkien aikojen ensimmäinen paralympiamitali, joka tuli alppihiihdosta. Mitali on myös Kiiverin uran ensimmäinen paralympialaisista. Kiiveri on vsta 21-vuotias.

– Itseluottamukseni oli korkealla ennen kisaa. Sanoin jo sunnuntaina, että maanantaina juhlitaan. On onnellinen olo, Kiiveri sanoi Ylelle kisan jälkeen.

Talviparalympialaiset järjestetään Kiinan Pekingissä. Kisat jatkuvat 13.3. saakka. Paralympialaiset järjestetään samassa paikassa kuin olympialaiset. Paralympialaisissa kilpailevat vammaisurheilijat.

Venäläiset ja valkovenäläiset urheilijat eivät saa osallistua paralympialaisiin. Kansainvälinen paralympiakomitea ei antanut Venäjälle ja Valko-Venäjälle lupaa  osallistua paralympialaisiin, koska maat aloittivat yhdessä Ukrainan sodan.

Kuvassa on Suomen Santeri Kiiveri. Kiiveri voitti hopeaa miesten superalppiyhdistetyn kilpailussa Pekingin paralympialaisissa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste