”Susijengi” matkalla EM-kisoihin

Teksti: lähteet UL, HS
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 09.10.2012

Suomen koripallon maajoukkueen tähti on Petteri Koponen.

Suomen koripallon maajoukkueen tähdestä ei ole epäilystäkään. Hän on 24-vuotias pelintekijä Petteri Koponen. Koponen pelaa ammattilaisena Venäjän liigan Himkissä. 194 senttimetriä pitkä ja 88 kiloa painava Koponen on ottanut itselleen selkeän johtajan roolin koripallon miesten maajoukkueessa eli ”Susijengissä”.

Hänen taitojaan kiittävät sekä päävalmentaja Henrik Dettmann että vastustajat. Näin Koposta kehuu Puolan maajoukkueen ykkösmies, pelikenttien jättiläinen Marcin Gorat:

– Hän on kookas ja hyvä heittäjä. Hän osaa syöttää. Hän pärjäisi hienosti myös Yhdysvaltojen ammattilaissarjassa NBA:ssa, Phoenix Sunsia edustava Gorat kehuu Helsingin Sanomissa.

NBA-liigassa pelaava Dallas varasi Koposen jo viisi vuotta sitten. Tällä hetkellä hänellä on kuitenkin kolmen vuoden sopimus Venäjällä.

Koponen ylitti syksyllä jo 1 000 maaottelun pisteen haamuraja. Hänen mukaansa pisteiden kalastus ei kuitenkaan ole mikään itsetarkoitus.

Koponen sanoo pelaavansa aina joukkueelleen.

– Omat pisteet eivät ole tärkein asia, vaan oman joukkueen voitto, Koponen muistuttaa.

Suomi on jo selviytynyt ensi vuoden EM-kisoihin. Nyt jännitetään sitä, mihin lohkoon Suomi päätyy arvonnoissa. Kisoihin osallistuu 24 joukkuetta. EM-kisojen lohkoarvonta suoritetaan 18. marraskuuta.

Koripallon EM-kilpailut järjestetään Sloveniassa syyskuussa 2013.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)