Susannan kädessä on kuminen rangas, joka on ringeten peliväline eli sama kuin jalkapallossa on pallo.

Susannan kädessä on kuminen rangas, joka on ringeten peliväline eli sama kuin jalkapallossa on pallo.

Susanna hallitsee sekä jääkiekon että ringeten

Turkulainen Susanna Tapani on harvinainen urheilija. Hän pelaa Suomen maajoukkueessa kahdessa eri lajissa.

Susanna on mukana naisten jääkiekkomaajoukkueessa. Lisäksi hän pelaa myös naisten ringettemaajoukkueessa. Susanna käy Aurajoen urheilulukiota. Hänellä on jo 18-vuotiaana kovia saavutuksia urheilusta. Hän on ringeten maailmanmestari. Naisten jääkiekkojoukkueen kanssa hän on voittanut MM-pronssia.

Susannan mukaan jääkiekossa ja ringetessä on paljon yhtäläisyyksiä, mutta myös selviä eroja.

– Jääkiekko on vauhdikasta. Myös ringette on vauhdikasta, mutta siinä voi syötellä vielä paremmin kuin jääkiekossa, Susanna kertoo.

Ringetteä pelataan jääkiekko-kaukalossa. Pelivälineenä on kuminen rengas. Rengasta siirrellään mailalla, jossa ei ole lapaa.

– Ringetessä ei saa taklata. Siinä tärkeintä on yhteispeli, äly ja taito, Susanna kertoo.

Ringette on erityisesti naisten ja tyttöjen laji. Ringetteä pelaavia tyttöjä on selvästi enemmän kuin jääkiekkoa harrastavia tyttöjä. Naisjääkiekkoilijoiden määrä on kuitenkin kasvussa.

Naisten jääkiekko on olympialaji. Susanna haaveissa on pelata vielä joskus olympialaisissa jääkiekkoa. Venäjällä pelaa jonkin verran naisjääkiekkoilijoita myös ammattilaisina. Susannaa ei kuitenkaan ainakaan vielä kiinnosta ammattilaisura Venäjällä.

Entä osaako Susanna Tapani tehdä ilmaveivin jääkiekossa tai ringetessä?

– Sitä tarvitsee vähän vielä harjoitella. Mutta ainakin ringetessä voisin yrittää ilmaveiviä jossakin pelissä, Susanna naurahtaa.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste

Susannan kädessä on kuminen rangas, joka on ringeten peliväline eli sama kuin jalkapallossa on pallo.

Susannan kädessä on kuminen rangas, joka on ringeten peliväline eli sama kuin jalkapallossa on pallo.

Susanna hallitsee sekä jääkiekon että ringeten

Lue uutinen Susanna hallitsee sekä jääkiekon että ringeten. Tee sen jälkeen pieni sanastotehtävä.

Selaimestasi puuttuu Flash-laajennus tai se on pois päältä.

Mitä mieltä olit jutusta?