Susanna on mukana naisten jääkiekkomaajoukkueessa. Lisäksi hän pelaa myös naisten ringettemaajoukkueessa. Susanna käy Aurajoen urheilulukiota. Hänellä on jo 18-vuotiaana kovia saavutuksia urheilusta. Hän on ringeten maailmanmestari. Naisten jääkiekkojoukkueen kanssa hän on voittanut MM-pronssia.
Susannan mukaan jääkiekossa ja ringetessä on paljon yhtäläisyyksiä, mutta myös selviä eroja.
– Jääkiekko on vauhdikasta. Myös ringette on vauhdikasta, mutta siinä voi syötellä vielä paremmin kuin jääkiekossa, Susanna kertoo.
Ringetteä pelataan jääkiekko-kaukalossa. Pelivälineenä on kuminen rengas. Rengasta siirrellään mailalla, jossa ei ole lapaa.
– Ringetessä ei saa taklata. Siinä tärkeintä on yhteispeli, äly ja taito, Susanna kertoo.
Ringette on erityisesti naisten ja tyttöjen laji. Ringetteä pelaavia tyttöjä on selvästi enemmän kuin jääkiekkoa harrastavia tyttöjä. Naisjääkiekkoilijoiden määrä on kuitenkin kasvussa.
Naisten jääkiekko on olympialaji. Susanna haaveissa on pelata vielä joskus olympialaisissa jääkiekkoa. Venäjällä pelaa jonkin verran naisjääkiekkoilijoita myös ammattilaisina. Susannaa ei kuitenkaan ainakaan vielä kiinnosta ammattilaisura Venäjällä.
Entä osaako Susanna Tapani tehdä ilmaveivin jääkiekossa tai ringetessä?
– Sitä tarvitsee vähän vielä harjoitella. Mutta ainakin ringetessä voisin yrittää ilmaveiviä jossakin pelissä, Susanna naurahtaa.
