Suomi voitti jääkiekon maailmanmestaruuden

Teksti: Markku Juusola, lähde: STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 30.05.2022

Suomi on maailmanmestari jääkiekossa. Suomi voitti loppuottelussa Kanadan maalein 4–3.

Loppuottelu oli erittäin jännittävä. Ottelun alussa Kanada oli parempi. Kanada pelasi nopeammin kuin Suomi. Kanada johti kahden erän jälkeen 1–0.

Kolmannessa erässä Suomi paransi peliään. Kanada otti monta jäähyä. Lisäksi Kanadan maalivahti loukkaantui. Kanada joutui vaihtamaan maalivahtia.

Silloin Mikael Granlund nousi Suomen sankariksi. Hän teki kaksi maalia. Pian Joel Armia teki Suomen kolmannen maalin.

Mutta Kanada ei hellittänyt. Ottelun viimeisillä minuuteilla Kanada teki vielä kaksi maalia. Tilanne oli tasan 3–3, kun peliaika päättyi. Mentiin jatkoajalle.

Suomi voitti maailmanmestaruuden jatkoajalla, kun Sakari Manninen teki Suomen neljännen maalin. Maalin syötti Mikael Granlund.

Voiton jälkeen suomalaiset juhlivat. Loppuottelu pelattiin Tampereella. Tuhannet ihmiset juhlivat Tampereen kaduilla ja Keskustorilla. Myös Helsingin Kauppatorilla oli tuhansia juhlijoita.

Suomi voitti maailmanmestaruuden neljännen kerran. Valmentaja Jukka Jalonen voitti kolmannen maailmanmestaruutensa.

Hyökkääjä Valtteri Filppula teki historiaa. Hän on nyt voittanut maailmanmestaruuden, olympiakullan ja NHL:n mestaruuden. Hän on ensimmäinen suomalainen pelaaja, joka on saavuttanut kaikki kolme mestaruutta.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste