Suomi selviytyi koripallon MM-kisoihin

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, HS, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 31.08.2022

Suomen miesten koripallomaajoukkue eli Susijengi tekee historiaa. Susijengi varmisti viime sunnuntaina, että se pelaa MM-kisoissa.

Susijengi voitti viime viikonloppuna Viron koripallon MM-karsinnassa. Samalla Susijengi varmisti, että joukkue pääsee koripallon MM-kisoihin. Suomen joukkueen ykköspistemies oli Sasu Salin. Myös Lauri Markkanen teki hienoja koreja.

Suomen miesten maajoukkue oli ensimmäinen eurooppalainen majoukkue, joka varmisti paikkansa MM-kisoissa. Kisapaikka on historiallinen. Suomi ei ole aiemmin päässyt mukaan MM-kisoihin karsintojen kautta.

Suomi on pelannut koripallon MM-kisoissa kuitenkin kerran aiemmin. Suomi oli mukana vuoden 2014 kisoissa. Vuonna 2014 Suomi oli kuitenkin mukana villillä kortilla. Suomi ei silloin saavuttanut paikkaansa pelaamalla hyvin karsinnoissa.

Suomi on pelannut karinnoissa tähän mennessä kahdeksan ottelua. Suomi on hävinnyt ainoastaan yhden ottelun. Karsinnat jatkuvat marraskuussa. Suomi kohtaa silloin Viron, kaksi kertaa Saksan ja Israelin.

Suomi aloittaa tällä viikolla myös koripallon EM-kisojen karsinnat. Susijengi kohtaa perjantaina Israelin Prahassa.

Koripallon MM-kisat järjestetään syksyllä 2023 Filippiineillä, Indonesiassa ja Japanissa.

Juttua muokattu 1.9.2022. Korjattu koripallon EM-kisojen karsintojen oikea alkamisaika.

Suomen Olivier Nkamhoua (keskellä) koripallon MM-karsintaottelussa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)