Suomalaiset urheilijat saivat paralympialaisista neljä mitalia. Ratakelaaja Toni Piispanen voitti kaksi mitalia. Piispanen voitti hopeaa ratakelauksen 200 metrin kilpailussa ja pronssia 100 metrin kilpailussa. Amanda Kotaja voitti pronssia 100 metrin ratakelauksen kilpailussa. Leo-Pekka Tähti voitti pronssia ratakelauksen 100 metrin kilpailussa. Suomi sai mitaleja ainoastaan ratakelauksessa.

Amanda Kotaja oli hiukan pettynyt, vaikka sai paralympialaisista pronssimitalin.
– Lähdin paralympialaisiin voittamaan kultaa, Kotaja kertoi finaalin jälkeen.
Toni Piispanen ja Leo-Pekka Tähti lopettivat kilpailu-uransa Pariisin paralympialaisissa. Amanda Kotaja jatkaa kilpailu-uraansa.
Suomen tavoite kisoissa oli kuusi mitalia. Suomi ei saavuttanut mitalitavoitettaan. Tokion paralympialaisissa vuonna 2021 Suomi sai viisi mitalia.
Paralympialaisissa kilpailevat urheilijat, joilla on jokin vamma. Paralympialaiset päättäjäiset järjestettiin sunnuntai-iltana 8. syyskuuta.
Paralympialaiset järjestettiin Ranskan pääkaupungissa Pariisissa. Seuraavat paralympialaiset järjestetään vuonna 2028 Yhdysvaltojen Los Angelesissa.


Jee! Kippis!