Suomi pelasi loistavasti MM-kisojen kolme viimeistä ottelua. Suomi voitti Ruotsin 5-4. Sitten kaatui Venäjä 1-0. Loppuottelussa Suomen vastassa oli Kanada. Suomi voitti sunnuntaina loppuottelussa myös Kanadan 3-1.
Suomen maailmanmestaruus oli valtava yllätys. Monilla muilla mailla oli kisoissa erittäin hyvät joukkueet. Kanadan, Yhdysvaltain, Ruotsin ja Venäjän pelaajista suurin osa pelaa NHL:ssä. NHL on maailman paras jääkiekkosarja.
Mutta Suomen pelaajat pelaavat Euroopan pienemmissä sarjoissa. Suomi pelasi ennen kaikkea hyvin joukkueena.
Suomen parhaita pelaajia olivat hyökkääjä Marko Anttila ja maalivahti Kevin Lankinen. Anttila on yli kaksi metriä pitkä. Hänen lempinimensä on Mörkö. Nyt suomalaiset lähettelevät toisilleen kuvia, joissa muumien Möröllä on Anttilan pää tai maajoukkueen pelipaita. Mörkö Anttilasta tuli suomalaisten uusi sankari. Anttila teki Venäjää ja Kanadaa vastaan maalit, joilla Suomi voitti.
Myös maalivahti Kevin Lankinen oli tärkeä pelaaja. Loppuottelussa hän torjui kymmeniä kanadalaisten laukauksia varsinkin kolmannessa erässä.
Tuhannet suomalaiset juhlivat kultamitalia läpi yön kaduilla ja toreilla. Helsingissä järjestetään isot juhlat maailmanmestaruuden kunniaksi maanantaina illalla.
Miesten jääkiekon MM-kisat järjestettiin Kosicessa ja Bratislavassa Slovakiassa.
Lähde STT
Olen ilonen koska Suomi jääkiekon maailmanmestari.? Onnea Suomi