Suomessa juhlitaan Leijonien olympiakultaa

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 21.02.2022

Suomen miesten jääkiekkomaajoukkue eli Leijonat on voittanut kultaa Pekingin talviolympialaisissa. Leijonat voitti finaalissa eli loppuottelussa Venäjän olympiakomitean joukkueen 2-1.

Suomen maalit tekivät Ville Pokka ja Hannes Björninen.

Olympiakulta on historiallinen, sillä se on Suomen ensimmäinen jääkiekossa. Maailmanmestaruuskisoissa Suomi on voittanut kultaa kolme kertaa.

Suomen miesten jääkiekkomaajoukkue on tällä hetkellä maailman ylivoimaisesti paras. Myös Suomen päävalmentajaa Jukka Jalosta arvostetaan ympäri maailman.

Leijonat, kulta, Peking, Jukka Jalonen, Valtteri Filppula
Leijonien päävalmentaja Jukka Jalonen (vasemmalla) ja joukkueen kapteeni Valtteri Filppula.

Pääministeri ja presidentti onnittelivat

Pääministeri Sanna Marin ja kulttuuriministeri Antti Kurvinen onnittelivat Leijonia. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö onnitteli Leijonia viestipaövelu Twitterissä. Presidentti Niinistö kirjoitti Twitterissä: Leijona kesytti karhun. Onnea, vakaa ja vahva Joukkue!

Slovakia voitti olympiapronssia eli tuli turnauksessa kolmanneksi. Slovakia voitti Ruotsin pronssiottelussa.

Kansanjuhla Olympiastadionilla

Olympiastadionilla Helsingissä järjestetään tänään maanantaina kansanjuhla Leijonien ja Naisleijonien kunniaksi. Naisleijonat voitti Pekingin olympialaisissa pronssia.

Kansanjuhla järjestetään stadionilla maanantaina 21. helmikuuta kello 19–20.30. Jääkiekkoliiton mukaan paikan päälle pääsee 20 000 ihmistä. Ilmaislipun voi tulostaa internetistä. Kaikki juhlan ilmaisliput ovat jo loppuneet. Jääkiekkoliitto toivoo, että juhlaan tulevat käyttävät kasvomaskia. Paikalle saa tulla ainostaan, jos on terve.

Leijonat, kauppatori, Peking, kulta
Suomalaiset kokoontuivat Helsingin kauppatorin läheisyyteen Havis Amandan eli Mantan patsaalle juhlimaan. Kuva otettiin sunnuntaina 20. helmikuuta. Juhlat alkoivat jo sunnuntaiaamuna.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste