Tuuli Petäjän laji on purjelautailu.

Tuuli Petäjän laji on purjelautailu.

Suomelle kolme mitalia olympialaisista

Suomelle jäi kisoista yksi hopea- ja kaksi pronssimitalia.

Keihäänheitto on edelleen suomalasisten urheilijoiden vahvin laji arvokisoissa. Lontoon olympialaisten keihäsfinaalissa oli mukana kolme suomalaista. Antti Ruuskanen toi kilpailusta pronssia. Hän on 25. suomalainen, joka on saanut olympiamitalin keihäänheitossa. Keihäs kiinnosti myös televisionkatsojia. Yli kaksi miljoonaa suomalaista katsoi lauantai-iltana keihäänheiton loppukilpailua.

Lontoon olympialaiset loppuivat myöhään sunnuntai-iltana. 17 päivää kestäneet kisat sujuivat hyvin. Suomi täytti virallisen tavoitteensa, kun se sai kisoista kolme mitalia ja seitsemän pistesijaa. Ruuskasen keihäsmitalin lisäksi Suomi sai kisoista hopeaa ja pronssia. Hopeamitalin toi Tuuli Petäjä purjelautailussa ja toisen pronssin Suomen naisten purjehdusjoukkue match race –kilpailussa.

Vaikka virallinen tavoite täyttyi, pitävät monet Suomen esitystä kisoissa vaisuna. Perinteisissä yleisurheilulajeissa loppukilpailuun ylsivät ainoastaan keihäsmiehet sekä estejuoksija Jukka Keskisalo. Keskisalo keskeytti loppu- kilpailussa. Myös uinnin maailmankärki näyttää karanneen suomalaisilta. Yksikään uimari ei päässyt alkueristään jatkoon.

Suomi jäi toisen kerran kesäolympialaisten historiassa ilman kultamitalia. Samalla tavalla kävi kahdeksan vuotta sitten Ateenassa. Seuraavat kesäolympialaiset järjestetään neljän vuoden kuluttua, vuonna 2016 Brasiliassa Rio de Janeirossa.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste