Nuorten talviolympialaista seitsemän mitalia

Teksti: Maria Österlund, lähteet IL, Yle, Hiihtoliitto
Kuva: Lehtikuva / Roni Lukkarinen
Uutinen julkaistu: 01.02.2024

Suomi on voittanut nuorten talviolympialaisissa seitsemän mitalia. Suomi voitti kolme kultaa ja neljä pronssia.

Karppelin voitti maastohiihdon 7,5 kilometrin perinteisen hiihtotavan kilpailun. Karppelin sai pronssia vapaan sprintillä.

Karppelin sanoi, että kilpailu oli raskas. Hän ei uskonut voittoon.

– Tämä oli aika kova kisa. Olin väsynyt, koska hiihdin kilpaa maanantaina. Voitto oli minulle yllätys. Olen todella onnellinen voitosta, Karppelin sanoi.

Minja Korhonen voitti kaksi kultamitalia. Hän voitti yhdistetyn henkilökohtaisen kilpailun. Hän oli mukana myös joukkueessa, joka voitti kultaa.  Suomen joukkueessa kilpailivat Korhosen lisäksi Heta Hirvonen, Eemeli Kurttila ja Peter Räisänen.

Jaakko Koskinen voitti pronssia slopestylessä. Amélie Björkstén ja Altti Pyrrö voittivat pronssia alppihiihdossa. Lisäksi poikien jääkiekkomaajoukkue voitti olympiapronssia.

– Hyvä menestys nuorten olympialaisissa voi ehkä tarkoittaa menestystä myös aikuisten kisoissa . On tärkeää, että nuoret urheilijat pääsevät mukaan kansainvälisiin suurkisoihin. Se on hyvää opetusta nuorille urheilijoille, Suomen joukkueen johtaja Kimmo Mustonen sanoi Hiihtoliiton tiedotteessa.

Nuorten talviolympialaiset järjestetään Etelä-Korean Gangwonissa. Olympialaisten päätöspäivä on torstai 1. helmikuuta. Suomella on kisoissa 51 urheilijaa.

Nuorten olympialaiset on 15-18-vuotiaiden nuorten urheilukilpailu. Tänä vuonna kilpailuihin osallistui 1 900 nuorta urheilijaa eri puolilta maailmaa.

Minja Korhonen on voitti kultaa pohjoismaisessa yhdistelmäkilpailussa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)