Suomen kisamenestys oli ennätyksellisen huono. Suomi ei ole menestynyt näin heikosti kesäolympialaisissa koskaan aiemmin.
Suomi jäi tällä kertaa myös ilman keihäsmitalia. Antti Ruuskanen sijoittui keihäänheiton loppukilpailussa kuudenneksi. Suomi jäi ilman olympiamitalia keihäänheitossa edellisen kerran 12 vuotta sitten Ateenassa.
Suomi oli kisojen mitalitilaston sijalla 78. Taakse jäi yli sata maata. Yhdysvallat oli kisojen ylivoimainen ykkönen. Yhdysvallat sai Riosta 46 kultaa, 37 hopeaa ja 38 pronssia. Kakkonen oli Iso-Britannia, kolmas Kiina ja neljäs Venäjä. Pohjoismaiden paras maa oli Tanska.
Phelps, Bolt ja Farah tekivät historiaa
Kisoista jäävät historiaan ainakin uimari Michael Phelps, pikajuoksija Usain Bolt ja kestävyysjuoksija Mo Farah.
Yhdysvaltalainen Phelps päätti uransa Rioon. Hän sai Riosta peräti viisi kultamitalia. Kaikkiaan Phelps sai olympialaisista 28 mitalia. Niistä 23 on kultaa.
Jamaikalainen Usain Bolt sai Riosta kolme kultamitalia. Bolt voitti 100 metrin, 200 metrin ja pikaviestin olympiakultaa kolmissa kisoissa peräkkäin. Boltilla on yhtä monta olympiakultaa kuin yhdysvaltalaisella Carl Lewisilla ja suomalaisella Paavo Nurmella.
Britannialainen Mo Farah voitti Riossa sekä 5 000 metrin että 10 000 metrin juoksut. Hän voitti matkojen olympiakultaa myös neljä vuotta sitten Lontossa. Farah nousi voitollaan Lasse Virénin rinnalle. Farah on Virénin lisäksi ainut juoksija, joka on voittanut molemmat matkat kaksissa olympialaisissa peräkkäin.
Ennätykselliset turvatoimet, kalliit kisat
Olympialaiset järjestettiin Brasilian Rio de Janeirossa. Kisat päättyivät sunnuntaina. Kisat järjestettiin ensimmäistä kertaa Etelä-Amerikassa. Mukana oli 11 000 urheilijaa. Kilpailulajeja oli 42. Kisojen järjestäminen maksoi yli 10 miljardia euroa.
Olympialaisten turvallisuudesta vastasi 85 000 poliisia. Riossa ei tapahtunut terrori-iskuja, mutta monet urheilijat ja kisojen toimihenkilöt kokivat olonsa turvattomaksi. Riossa sattui myös paljon ryöstöjä ja jopa henkirikoksia.