Suurimmat Suomen mitalitoivot ovat keihäänheittäjät. Suomi lähettää kisoihin kolme mieskeihäänheittäjää eli Tero Pitkämäen, Antti Ruuskasen ja Ari Mannion.
Ruuskanen voitti SM-kultaa ennätysheitolla 88,98 metriä. Myös Pitkämäki on heittänyt yli 88 metriä ja Mannio kiskaisi 86,82 metriä aikaisemmin kesällä. Heidän pahimmat kilpailijansa ovat kenialainen Julius Yego ja tšekkiläinen Viteszlav Vesely.
Viikonloppuna keihäänheittäjä Sanni Utriainen heitti uuden ennätyksensä 63,03 metriä. Moukarinheittäjä David Söderberg kiskaisi maanantaina 76,06 metriä. Hän rikkoi tällä tuloksella kisarajan. Sandra Eriksson ja Camilla Richardsson osallistuvat 3000 metrin aitoihin. Myös pika-aituri Nooralotta Neziri pääsee mukaan kisoihin. Anna-Mari Hyryläinen ja Henri Manninen osallistuvat maratonille. MM-joukkueessa on peräti kolme kilpakävelijää: Jarkko Kinnunen, Veli-Matti Partanen ja Aleksi Ojala.
Seiväshyppääjä Minna Nikkanen teki oman ennätyksensä Kalevan kisoissa. Kiekonheittäjä Sanna Kämäräinen ja kolmiloikkaaja Kristiina Mäkelä valittiin MM-joukkueeseen jo aikaisemmin.
Miesten maraton on jo ensimmäisenä kisapäivänä. 26. elokuuta nähdään miesten keihäsfinaali. MM-kisat päättyvät 30.elokuuta.
