Et ole yksin -kampanjan tavoite on vähentää epäasiallista käytöstä ja häirintää urheilussa. Kampanjan nettisivut ovat osoitteessa etoleyksin.fi.

Seksuaalinen häirintä on yleistä joukkuepeleissä

Seksuaalinen ja sukupuoleen perustuva häirintä on suomalaisessa huippu-urheilussa yleistä. Asia selviää urheilun eettisen keskuksen SUEKin selvityksestä

Yli 10 prosenttia jalkapallo- ja jääkiekkomaajoukkueiden pelaajista on kokenut seksuaalista häirintää. Häirintä on tapahtunut joko maajoukkueessa tai sen ulkopuolella. Häirintä on ollut seksuaalista. Se on perustunut sukupuoleen. Pelaajat ovat kokeneet maajoukkueissa myös kiusaamista.

Valtaosa häirintää kokeneista pelaajista on naisia. Häirintä on kohdistunut naisten lisäksi nuoriin. Häirintään on syyllistynyt usein valmentaja tai joku muu henkilö, jolla on valtaa.

Seksuaalinen häirintä ei ole pelkästään koskettamista.Seksuaalinen häirintä voi olla esimerkiksi rumaa kielenkäyttöä tai törkeää puhetta.

Lähde Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste