Piiroinen hakee olympiamitalia

Teksti: lähde IS
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 19.11.2013

Lumilautailija Peetu Piiroinen on yksi suurimpia mitalitoivoja Sotšin olympialaisissa.

Piiroinen jahtaa olympialaisista kahta mitalia. Piiroinen on voittanut urallaan tähän mennessä neljä kertaa arvostetun lumilautailun maailmankiertueen eli World Snowboard Tourin. Vancouverin olympiakisoissa vuonna 2010 Piiroinen sijoittui halfpipessa toiseksi. Halfpipe eli lumikouru lasketaan kourussa.

Piiroinen on mukana halfpipessa myös Sotšissa. Hän pitää tulevissa olympiakisoissa päälajinaan kuitenkin slopestylea.

– Piiroinen on yksi harvoista urheilijoista, joka voi yltää mitaleille vaikka kummassakin lajissa. Slopestyle on ensimmäistä kertaa olympiakisoissa. Se on hienoa, sillä se on lumilautailupiireissä tosi suosittu laji nykyisin, päävalmentaja Pekka Koskela sanoo.

Slopestyle kilpaillaan rinteessä, jonka varrella on hyppyreitä, kaiteita ja erityisiä liukumalaatikoita.

Olympiakisoissa menestyminen vaatii urheilijalta kovaa työtä ja täydellistä onnistumista. Tämän tietää myös Piiroinen. Yksi hänen kilpakumppaneistaan Sotšissa on amerikkalainen Shaun White. White voitti Vancouverissa halfpipessa kultaa. Nykyisin hän on monimiljonääri ja suuri julkkis.

– Osaan ottaa riskejä sopivasti ja osaan myös hallita itseni. Jos onnistun hyvin, minulla on mahdollisuudet mihin vain.

25-vuotias Piiroinen tunnetaan ympäri maailman. Erityisen suuri tähti hän on Japanissa. Piiroinen asuu ulkomailla kahdeksan kuukautta vuodessa. Lopun ajan hän viettää kotonaan Hyvinkäällä.

– Lumilautailu on enemmän kuin urheilua, tämä on elämäntapa.

Lumilautailijoiden kisakausi käynnistyy joulukuun puolessa välissä Rukalla. Rukalla kilpaillaan maailmancupia sekä lumilautailussa että freestylessä. Piiroinen on samaan aikaan kilpamatkalla Yhdysvaltojen Dew Tourilla.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)