Pyörätuolikelaaja Amanda Kotajan tavoite on saada EM-kisoista useita mitaleita. Kotaja osallistuu EM-kisoissa 100, 200 ja 400 metrin ratakelaukseen.

Parayleisurheilun EM-kisat alkavat

Suomesta lähtee 11 urheilijan joukkue parayleisurheilun EM-kisoihin.

Suomen joukkueen tunnetuimpia ja menestyneimpiä urheilijoita ovat ratakelaajat Leo-Pekka Tähti, Toni Piispanen, Henry Manni ja Amanda Kotaja sekä keihäänheittäjä Marjaana Heikkinen.

Suomen joukkue on suurempi kuin aiemmin 2000-luvulla.

– Kokeneiden kisakävijöiden lisäksi mukana on paljon nuoria urheilijoita. Heiltä voi odottaa tulevaisuudessa menestystä, joukkueenjohtaja Maarit Kurki sanoo.

Edelliset EM-kisat järjestettiin kaksi vuotta sitten Italian Grossetonissa. Suomi sai kisoista peräti 12 mitalia. Henry Manni voitti noissa kisoissa kolme Euroopan mestaruutta ja yhden EM-hopean. Berliinissä Manni osallistuu kolmelle matkalle. Mannin päätavoite on vuoden 2020 Tokion paralympialaisissa.

Leo-Pekka Tähti osallistuu Berliinissä neljälle matkalle. Tähti on Suomen menestynein paraurheilija.

Paraurheilu tarkoittaa vammaisurheilua.

Parayleisurheilun EM-kisat järjestetään Berliinissä 20.–26.8.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste