Onko Messi jo kaikkien aikojen paras pelaaja?

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet HS, Wikipedia
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 18.12.2012

Lionel Messi on ollut tänä vuonna suoranainen maalitykki. Hän on tehnyt yksin maaleja enemmän kuin koko AC Milanin tai Liverpoolin joukkueet.

25-vuotias Lionel Messi saattaa olla jo maailman kaikkien aikojen paras jalkapalloilija. Eittämättä hän on yksi lajin suuruuksista. Messi tykitti viikonloppuna jo vuoden 90. maalinsa tänä vuonna. Jo aiemmin pienikokoinen 169-senttinen hyökkääjä oli rikkonut yhden vuoden maaliennätyksen. Sitä oli pitänyt hallussaan jo 40 vuoden ajan saksalainen Gerd Müller.

Messi saattaa vielä jatkaa historian kirjoittamistaan tänä vuonna, sillä hänellä on aikaa rikkoa jopa 100 maalin taikaraja.

Messiä kutsuttiin nuorena ”Kirpuksi”. Lempinimi johtuu siitä, että hän on erittäin pienikokoinen huippuhyökkääjä. Esimerkiksi Ruotsin suuruus Zlatan Ibrahimovi? on peräti 195 senttimetriä pitkä jättiläinen. Messin pienestä koosta ja kevyestä ruumiinrakenteesta on kuitenkin tullut hänen valttikorttinsa. Hän on paitsi nopea myös sukkela ja ketterä pallotaituri. Messin entinen valmentaja Pep Guardiola totesi aikoinaan: – Messi on ainoa pelaaja, joka pystyy juoksemaan nopeammin pallon kanssa kuin ilman sitä.

Pelé vai Messi? Maailman kaikkien aikojen parhaan jalkapalloilijan nimeäminen on arpapeliä. Joidenkin mielestä Messi ansaitsee jo nyt tuon tittelin. Toisten mukaan on syytä odottaa ja antaa historian kertoa, kuinka suuri pelaaja hän todellisuudessa on. Lajin eittämätön nykyinen kuningas hän silti on. Perinteisesti lajin kuninkaana on pidetty brasilialaista Peléä. Hänen uransa päättyi vuonna 1977. Pelé voitti Brasilian paidassa peräti kolme MM-kultaa. Messillä niitä ei Argentiinan paidassa ole vielä yhtään.

Jotkut pitävät kaikkien aikojen pelaajana myös argentiinalaista Diego Maradonaa tai brasilialaista Ronaldoa (ei sama kuin portugalilainen Cristiano Ronaldo). Kyse on pitkälti makuasiasta.

Yksi kommentti artikkeliin ”Onko Messi jo kaikkien aikojen paras pelaaja?”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)