Nojapyörällä töihin

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Kaisa Kaatra
Uutinen julkaistu: 23.04.2013

Arto Joutsimäki on pyöräillyt töihin 15 vuotta. Viimeiset kymmenen vuotta hän on ajanut nojapyörällä.

Arto Joutsimäki pitää vauhdista. Hän alkoi pyöräillä pitkiä matkoja jo nuorena poikana.

– Sain bussirahaa vanhemmiltani koulumatkaan. Säästin kuitenkin rahat, koska pyöräilin kouluun. Siitä kaikki alkoi, Joutsimäki kertoo.

Joutsimäen pyöräilymatka Vantaalta Helsinkiin on 12 kilometriä. Matka kestää noin 40 minuuttia. Nojapyörä on työmatkalaiselle nopea ja mukava kulkuväline.

– Nojapyörällä ajaminen on mukavaa! Varsinkin niskani rasittui tavallisella pyörällä ajaessa. Nojapyörä on myös nopeampi, koska ilmanvastus on pienempi, selittää Joutsimäki.

Nojapyöriä on kahdenlaisia: kaksi- ja kolmipyöräisiä. Kolmipyöräisellä tasapainon pitäminen on helpompaa. Nojapyöräilijän pitää huolehtia, että muut huomaavat hänet. Joutsimäen mielestä tämä ei ole ongelma.

– Käytän huomioliiviä, jossa on heijastimet. Usein myös kiinnitän pyörän taakse pitkän viirin. Matalan nojapyörän selästä kaatuminen on myös turvallisempaa. Kaadun jalat, enkä pää edellä, Joutsimäki sanoo.

Arto Joutsimäki pyöräilee vuoden ympäri. Vain oikein kovilla pakkasilla hän lopettaa pyöräilyn. Sateella pyöräily ei aina ole kovin mukavaa. Silloin kannattaa olla hyvät varusteet.

Vauhdikkaasta pyöräilystä tulee myös hiki. Joutsimäellä on vastaus ongelmaan. Hän on tilannut apumoottorin nojapyöräänsä.

–Nyt voin ajaa kovaa ilman, että tulee hiki. Ajaminen on hyvää kuntoharjoittelua, kun pulssi ei nouse kovin paljon.

Työmatkapyöräily on helppo tapa pitää itsensä hyvässä kunnossa.

– En kuntoile muuten kovinkaan paljon, mutta pidän myös melonnasta ja hiihdosta.

Yksi kommentti artikkeliin ”Nojapyörällä töihin”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)