Miko Äijänen täyttää 23 vuotta 18. heinäkuuta. Äijänen asuu Järvenpäässä. Hän ylsi viime vuodenvaihteessa squashin maailmantilastossa sijalle 88. Saavutus on kova.
Äijänen on ehtinyt saavuttaa jo kolme finaalipaikkaa ja kaksi turnausvoittoa. Hänet on myös valittu kuukauden ammattilaispelaajaksi koko maailmassa. Nuoren pelaajan tavoite on kuitenkin vielä korkeammalla.
Äijänen kertoi keväällä Team Finlandian haastattelussa, että hänen tavoitteenaan on päästä maailman kymmenen parhaan squashin pelaajan joukkoon.
Sairastuminen siirsi unelmia
Miko Äijänen oli matkalla huipulle kovaa vauhtia jo viisi vuotta sitten. Hän kuitenkin sairastui mykoplasmaan eli bakteeritautiin. Siitä toipuminen vei pitkään.
Miko Äijästä valmentaa Sami Elopuro. Elopuro on entinen squashin pelaaja. Elopuro ylsi aikoinaan maailmanlistalla sijalle kuusi.
Elopuron mukaan Miko Äijänen on tunnollinen harjoittelija. Elopuro sanoo, että Äijänen on jopa niin ahkera harjoittelija, että häntä joutuu rauhoittelemaan.
– Nuorempana Miko oli kova kova kilpailija. Sitten hän alkoi jännittää liikaa. Onneksi hän on oppinut voittamaan uudelleen, Elopuro sanoo Helsingin Sanomien haastattelussa.
Miko Äijänen sanoo, että häntä auttoivat sekä keskustelut psykologin kanssa että perinteinen suomalainen sisu ja kiukku.
Miko Äijänen opiskelee nykyään Yhdysvaltojen Hartfordissa Trinity College -yliopistossa.
Squash on vaativa laji
Squah on erittäin nopea ja raskas mailapeli. Squashin ammattilaisjärjestön PSA:n tutkimuksen mukaan laji on maailman raskain mailapeli.
Laji otetaan mukaan vuoden 2024 olympialaisiin. Kesäolympialaiset järjestetään Pariisissa.
Suomen Squashliiton mukaan squashia pelataan 185 maassa. Harrastajia on 20 miljoonaa.
Lähde HS

Miko Äijänen on hyvin tarkak siitä, mitä hän syö. Karkit, sipsit ja pulla eivät maistu hänelle.